Gode råd til bloggere

Gode råd til bloggere

30. november 2021 Af Guide til Bloggere

Har du startet din nye blog, men har svært ved at komme ordentligt videre? Eller har du måske været blogger på ridersnotebook.dk længe, men kunne bruge nogle gode råd og ideer til at sætte skub på indlæggene – og visningerne? Så kan du forhåbentligt finde inspiration og fornyet motivation lige her!

 

Tjek de andre bloggere ud og tag aktiv del i vores community

Det kræver et langt og sejt træk at etablere sit eget community. Derfor kan du drage rigtig stor nytte af selv at være engageret i det fællesskab, som ridersnotebook.dk (og zibrasportequest.com) tilbyder. Tag en tur på opdagelse blandt dine blogger-kollegaer! Hvad skriver de om, og hvordan skriver de om det? Hvilke indlæg kan du selv lide at læse – både i forhold til sproget og formateringen (overskrifter, brug af fed eller kursiv skrift, emojis, billeder)? Hvad fanger dig – både dit øje og din interesse?

Og frem for alt – vis engagement! Vil du gerne have flere læsere, delinger, likes og kommentarer til din blog? Så kræver det ofte, at du selv tager dig tiden til at gøre det samme. Gå i gang allerede i dag med at dele dine yndlingsblogs og -indlæg på sociale medier, kommenter på indlæggene både herinde og når vi deler dem på vores Facebook-side. Find dine bloggerkollegaer på Instagram, og brug også disse medier til at gøre opmærksom på dig selv og din egen blog. Jo mere interesse du selv viser for andre, jo mere interesse og engagement får du retur!

 

Find din niche!

Det er en rigtig god idé at starte med at skabe og have styr på din egen niche. Før da kan det være svært at skabe stor opmærksomhed omkring din blog. I korte træk: Hvem er du, og hvem er du relevant for? Det er meget unikt at kunne gøre sig relevant og interessant for alle. En niche er en snæver, afgrænset del af for eksempel et erhverv, marked eller kunstretning. Det modsatte af en niche vil typisk være ‘mainstream’. Man kan godt skrive indenfor en niche og stadig appellere til bredden med stor succes. Eksempelvis har vi herhjemme set en opadgående trend blandt fjordheste og deres ryttere på sociale medier.

 

Indhold før målgruppe

Langt de fleste bloggere, kreative og content creators finder deres særlige segment og målgruppe ud fra, hvad de ved, at de kan tilbyde af indhold. Det er nemlig vigtigt, at dit indhold kommer før din målgruppe! Før du finder ud af, hvem du gerne vil skrive til eller for, skal du vide, hvad du kan og vil. Derefter kan du lære din målgruppe at kende og finde ud af, hvilke slags læsere de er. Det kan være en dårlig idé at tage afsæt i din skriveproces ud fra, hvad du tror, at folk gerne vil læse.

 

Skriv om noget, du selv vil læse

Det er forskelligt, hvad der interesserer folk – selvfølgelig! Derfor giver det heller ikke mening kun at blogge ud fra, hvad, man tror, vil være spændende for (alle) andre. Først og fremmest skal det være spændende for dig! Du skal have lyst til at skrive indholdet i dit indlæg – så går det også meget nemmere med at strikke en tekst sammen.

 

Vær ikke bange for at dele din mening

Når man gør det tydeligt, hvad man mener, og tør deltage i debatten, når aktuelle temaer bliver diskuteret, så vækker det ofte følelser og læselyst i andre. Aktualitet tiltrækker næsten altid læsere, så det kan være en god idé at følge med i, hvad der rører sig – og komme med input til debatten. Man skal selvfølgelig altid holde en god og ordentlig tone, for alle skal have lov og lyst til at være med – uanset om man er enige eller ej. På ridersnotebook.dk har vi nultolerance overfor mobning, chikane, racisme, sexisme, ableisme og al anden form for diskrimination. I vores community skal vi støtte og passe på hinanden – også selvom vi mener forskellige ting.

 

Tænk ikke på længden – men overskrifter kan hjælpe dig

Når du skriver et nyt indlæg, skal du ikke lade dig stresse af, hvor kort eller langt det er. Det vigtigste er indholdet, og at du får formidlet det, som du gerne vil. Nogle gange har man kun tid, lyst, overskud og ideer til en lille opdatering, mens man andre gange føler sig inspireret til at gå i dybden med en historie eller et emne. Der er ikke noget rigtigt eller forkert! Hvis du skriver længere indlæg, kan det dog være en hjælp for både dig selv og dine læsere at bruge under-overskrifter for at bryde teksten op.

 

Tænk kommercielt

Leder du efter sponsorer? Så skal du tænke kommercielt! Det betyder i store træk, at dit indhold skal kunne omsættes til eksponering og penge. Det kræver, at du har en fornemmelse for, hvilke andre ‘arenaer’ end din egen, som du kan begå dig i. Derfor er synlighed også rigtigt vigtigt. For en virksomhed handler det ofte om, at de kan se dig som en (positiv) forlængelse af deres værdier og brand.

 

HAV DET SJOVT! 🥳

Det allervigtigste er, at du har det sjovt med din blog og på ridersnotebook.dk. Har du gode ideer til, hvordan vi kan blive endnu bedre til at facilitere bloggerportalen og vores community? Så tøv ikke med at skrive til os enten i vores kommentarfelter, på mail [email protected] eller via DM på sociale medier.